14 Οκτ 2016

10 Μύθοι για την Τέχνη της Φωτογραφίας

Σκαναρισμένο slide (Βερολίνο 2001)

1) Χρειάζεσαι ακριβή (SLR, mirrorless κλπ) μηχανή για να βγάλεις "καλές" φωτογραφίες.

Ο έμπειρος φωτογράφος θα βγάλει ενδιαφέρουσες φωτογραφίες με οποιοδήποτε εξοπλισμό. Μουσεία, γκαλερί, εφημερίδες και περιοδικά δεν έχουν πρόβλημα να χρησιμοποιήσουν φωτογραφίες ακόμη κι από κινητό τηλέφωνο!

Mε αυτή τη μηχανή έβγαλε ο C.H. Bresson μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες του κόσμου (όχι δεν θεωρείται επαγγελματικός εξοπλισμός αυτός ούτε για την εποχή του) By Les Hotels Paris Rive Gauche - AlainB - Flickr:
Cartier-Bresson's first Leica

2) Η CANON  βγάζει καλύτερες μηχανές από τη NIKON ή το αντίστροφο...

Στο ίντερνετ θα δείτε συχνά τέτοιες συζητήσεις. Από ανθρώπους που νομίζουν ότι ο εξοπλισμός κάνει τον φωτογράφο (σαν να λέμε η πένα κάνει τον ποιητή...) και ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές στα εργοστάσια που κατασκευάζουν SLR...

3) Ότι πρέπει να χρησιμοποιείς στο Μ (manual) τη φωτογραφική σου μηχανή.

 Άλλος ένας απίστευτα ισχυρός μύθος που επίμονα παλεύω να βγάλω από τους νέους μου μαθητές! Όταν είσαι σπίτι και κάνεις ασκήσεις για να μάθεις τη μηχανή σου μπορεί να είναι και χρήσιμο να παίξεις με αυτή τη ρύθμιση. Επίσης όταν έχεις studio και το μοντέλο σου θα μείνει ακίνητο τουλάχιστον για 10 λεπτά να βγάλεις μια φωτογραφία. Είσαι έξω και κινείσαι; Βάλε τη μηχανή στο P κι απόλαυσε τη φωτογραφία και τη ζωή! Έχουμε δει βραβευμένους φωτογράφους να δουλεύουν με αυτή τη ρύθμιση και σχεδόν κανένα με το M (που όλοι μας όσοι ασχολούμαστε χρόνια το ξέρουμε καλά γιατί με φιλμ μάθαμε...).

4) Πρέπει να πας σε εξωτικά μέρη για να φέρεις ενδιαφέρουσες φωτογραφίες.

Ο καλός φωτογράφος βρίσκει θέματα παντού. Ακόμη και μέσα στο σπίτι του...

Andre Kertesz - Fork, 1928

5) Το ωραίο θέμα σημαίνει καλή φωτογραφία.

Αν δείξεις μια φωτογραφία με έναν ωραία άντρα ή γυναίκα σου λένε: Α, τι ωραία φωτογραφία! Μα η φωτογραφία δεν ταυτίζεται με την ομορφιά του θέματος, αλλά με την άποψη, τέχνη, αισθητική... του φωτογράφου!

6) Υπάρχουν κανόνες στη φωτογραφία.

Μα, σε καμιά τέχνη δεν υπάρχουν κανόνες! Αυτή είναι η διαφορά τέχνης κι επιστήμης... (όχι δεν υπάρχουν φωτογραφικοί κανόνες σύνθεσης - γελάνε οι θεωρητικοί και οι καλύτεροι φωτογράφοι με τέτοια πράγματα, βλ. για παράδειγμα G. Winogrand).

7) Πρέπει στη φωτογραφία μας το θέμα να είναι καθαρά εστιασμένο, καλά φωτισμένο και όλα τακτοποιημένα με γεωμετρικό τρόπο.

Αλήθεια; Σε ποιο είδος φωτογραφίας; Ακόμη και στην εφαρμοσμένη (εμπορική) φωτογραφία δεν έχουν πια τέτοιους περιορισμούς!  Ξαναδιαβάζουμε τον μύθο νούμερο 6 ...

8) Οι Α/Μ φωτογραφίες  είναι καλύτερη επιλογή από τις έγχρωμες  για την καλλιτεχνική φωτογραφία.

Οι περισσότεροι σύγχρονοι φωτογράφοι τέχνης δουλεύουν έγχρωμα. Είναι θέμα προτίμησης τελικά, η οποία όμως έχει να κάνει και με τη θεματολογία και την αισθητική που της ταιριάζει...

9) Η επεξεργασία είναι κακή στη φωτογραφία.

Μα η φωτογραφία πάντα βασιζόταν στην υπάρχουσα τεχνολογία (φωτογραφικές μηχανές, φιλμ, χημικά, χαρτιά, φακούς, ψηφιακή τεχνολογία και προγράμματα επεξεργασίας σήμερα) και μάλιστα παλιότερα έλεγαν πολλοί ότι η μισή φωτογραφία φτιάχνεται τη στιγμή της λήψης κι η άλλη μισή στο σκοτεινό θάλαμο...

10) Η καλή επεξεργασία κάνει μια φωτογραφία καλή.

Ούτε για αστείο δεν το λέμε αυτό. Η φωτογραφία είναι ήδη καλή (για τους λόγους που είναι!) και η επεξεργασία έρχεται απλά να την κάνει καλύτερη. Δεν υπάρχει περίπτωση μια μέτρια φωτογραφία να σωθεί από την επεξεργασία. Διαφορετικά θα ήμασταν όλοι καλοί φωτογράφοι απλά πληρώνοντας κάποιον να μας επεξεργάζεται τη δουλειά μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

14 Οκτ 2016

10 Μύθοι για την Τέχνη της Φωτογραφίας

Σκαναρισμένο slide (Βερολίνο 2001)

1) Χρειάζεσαι ακριβή (SLR, mirrorless κλπ) μηχανή για να βγάλεις "καλές" φωτογραφίες.

Ο έμπειρος φωτογράφος θα βγάλει ενδιαφέρουσες φωτογραφίες με οποιοδήποτε εξοπλισμό. Μουσεία, γκαλερί, εφημερίδες και περιοδικά δεν έχουν πρόβλημα να χρησιμοποιήσουν φωτογραφίες ακόμη κι από κινητό τηλέφωνο!

Mε αυτή τη μηχανή έβγαλε ο C.H. Bresson μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες του κόσμου (όχι δεν θεωρείται επαγγελματικός εξοπλισμός αυτός ούτε για την εποχή του) By Les Hotels Paris Rive Gauche - AlainB - Flickr:
Cartier-Bresson's first Leica

2) Η CANON  βγάζει καλύτερες μηχανές από τη NIKON ή το αντίστροφο...

Στο ίντερνετ θα δείτε συχνά τέτοιες συζητήσεις. Από ανθρώπους που νομίζουν ότι ο εξοπλισμός κάνει τον φωτογράφο (σαν να λέμε η πένα κάνει τον ποιητή...) και ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές στα εργοστάσια που κατασκευάζουν SLR...

3) Ότι πρέπει να χρησιμοποιείς στο Μ (manual) τη φωτογραφική σου μηχανή.

 Άλλος ένας απίστευτα ισχυρός μύθος που επίμονα παλεύω να βγάλω από τους νέους μου μαθητές! Όταν είσαι σπίτι και κάνεις ασκήσεις για να μάθεις τη μηχανή σου μπορεί να είναι και χρήσιμο να παίξεις με αυτή τη ρύθμιση. Επίσης όταν έχεις studio και το μοντέλο σου θα μείνει ακίνητο τουλάχιστον για 10 λεπτά να βγάλεις μια φωτογραφία. Είσαι έξω και κινείσαι; Βάλε τη μηχανή στο P κι απόλαυσε τη φωτογραφία και τη ζωή! Έχουμε δει βραβευμένους φωτογράφους να δουλεύουν με αυτή τη ρύθμιση και σχεδόν κανένα με το M (που όλοι μας όσοι ασχολούμαστε χρόνια το ξέρουμε καλά γιατί με φιλμ μάθαμε...).

4) Πρέπει να πας σε εξωτικά μέρη για να φέρεις ενδιαφέρουσες φωτογραφίες.

Ο καλός φωτογράφος βρίσκει θέματα παντού. Ακόμη και μέσα στο σπίτι του...

Andre Kertesz - Fork, 1928

5) Το ωραίο θέμα σημαίνει καλή φωτογραφία.

Αν δείξεις μια φωτογραφία με έναν ωραία άντρα ή γυναίκα σου λένε: Α, τι ωραία φωτογραφία! Μα η φωτογραφία δεν ταυτίζεται με την ομορφιά του θέματος, αλλά με την άποψη, τέχνη, αισθητική... του φωτογράφου!

6) Υπάρχουν κανόνες στη φωτογραφία.

Μα, σε καμιά τέχνη δεν υπάρχουν κανόνες! Αυτή είναι η διαφορά τέχνης κι επιστήμης... (όχι δεν υπάρχουν φωτογραφικοί κανόνες σύνθεσης - γελάνε οι θεωρητικοί και οι καλύτεροι φωτογράφοι με τέτοια πράγματα, βλ. για παράδειγμα G. Winogrand).

7) Πρέπει στη φωτογραφία μας το θέμα να είναι καθαρά εστιασμένο, καλά φωτισμένο και όλα τακτοποιημένα με γεωμετρικό τρόπο.

Αλήθεια; Σε ποιο είδος φωτογραφίας; Ακόμη και στην εφαρμοσμένη (εμπορική) φωτογραφία δεν έχουν πια τέτοιους περιορισμούς!  Ξαναδιαβάζουμε τον μύθο νούμερο 6 ...

8) Οι Α/Μ φωτογραφίες  είναι καλύτερη επιλογή από τις έγχρωμες  για την καλλιτεχνική φωτογραφία.

Οι περισσότεροι σύγχρονοι φωτογράφοι τέχνης δουλεύουν έγχρωμα. Είναι θέμα προτίμησης τελικά, η οποία όμως έχει να κάνει και με τη θεματολογία και την αισθητική που της ταιριάζει...

9) Η επεξεργασία είναι κακή στη φωτογραφία.

Μα η φωτογραφία πάντα βασιζόταν στην υπάρχουσα τεχνολογία (φωτογραφικές μηχανές, φιλμ, χημικά, χαρτιά, φακούς, ψηφιακή τεχνολογία και προγράμματα επεξεργασίας σήμερα) και μάλιστα παλιότερα έλεγαν πολλοί ότι η μισή φωτογραφία φτιάχνεται τη στιγμή της λήψης κι η άλλη μισή στο σκοτεινό θάλαμο...

10) Η καλή επεξεργασία κάνει μια φωτογραφία καλή.

Ούτε για αστείο δεν το λέμε αυτό. Η φωτογραφία είναι ήδη καλή (για τους λόγους που είναι!) και η επεξεργασία έρχεται απλά να την κάνει καλύτερη. Δεν υπάρχει περίπτωση μια μέτρια φωτογραφία να σωθεί από την επεξεργασία. Διαφορετικά θα ήμασταν όλοι καλοί φωτογράφοι απλά πληρώνοντας κάποιον να μας επεξεργάζεται τη δουλειά μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΑΣ