13 Μαρ 2014

Η σκηνοθεσία και το μοντάζ

Ο δύο φορές βραβευμένος με Oscar μοντέρ, Pietro Scalia
Ο σκηνοθέτης γνωρίζοντας τον τρόπο να κάνει στον Η/Υ μοντάζ (μέσα από κάποιο καλό πρόγραμμα όπως το Priemiere Pro, το Avid ή το Final Cut) έχει ένα ισχυρό όπλο στα χέρια του.
Δεν είναι ότι απλά δεν έχει ανάγκη από κάποιον άλλο να το κάνει – το πιθανότερο είναι ότι έτσι κι αλλιώς θα τον χρειαστεί – αλλά κυρίως μπορεί να κάνει τη δουλειά του πιο σωστά.
Την πρώτη φορά που ο νέος σκηνοθέτης θα πάει να μοντάρει το υλικό του μόνος του, θα πάρει ένα σπουδαίο μάθημα σκηνοθεσίας! (όσο αφορά τουλάχιστον το τεχνικό μέρος). Γιατί κάθε λάθος που θα έχει κάνει στο ντεκουπάζ (προετοιμασία) και στο γύρισμα, θα του δώσει υλικό που δεν θα μπορεί να το δέσει, πλάνα που δεν θα μπορούν να μονταριστούν μαζί και στο τέλος μπορεί να αναγκαστεί να πετάξει τις καλύτερές του λήψεις που δεν θα κολλάνε με τίποτα με τις άλλες…
Το βασικό στο μοντάζ (στον κλασικό αφηγηματικό κινηματογράφο) είναι το ρακόρ, η αίσθηση συνέχειας, η αβίαστη εναλλαγή των διαφορετικών λήψεων (μακρινών, κοντινών…). Έτσι προσπαθώντας κάποιος να μοντάρει το υλικό του βλέπει, δυστυχώς ίσως αργά, τα λάθη και τις αβλεψίες του: στις γωνίες λήψης, στον ήχο, στις ερμηνείες, στο φωτισμό κλπ). Και ίσως κάποια πράγματα μπορούν να διορθωθούν στο post production (όπως η φωτογραφία), άλλα όμως δεν σώζονται με τίποτα!
Για να είναι σίγουροι πολλοί νέοι δημιουργοί που δουλεύουν ψηφιακά, τραβούν όλες τις δυνατές λήψεις (δεν στοιχίζει σε χρήμα) σπαταλώντας όμως έτσι πολύ χρόνο, κουράζοντας τους ηθοποιούς τους και το κινηματογραφικό συνεργείο και βρίσκονται ύστερα με άπειρο υλικό στα χέρια τους που πρέπει να δουν, να αξιολογήσουν και φυσικά να μοντάρουν…
Μπορεί ο σκηνοθέτης να κάνει όμως μοντάζ μόνος του; Δύσκολα, λέει η θεωρία, γιατί δεν είναι αντικειμενικός με το υλικό του και πρέπει να έχει βοήθεια στην αξιολόγησή του! Τι να δείξει, με τι σειρά, πόσο και τι νόημα βγαίνει… Επίσης είναι μια δουλειά εξειδικευμένη όσο αφορά το τεχνικό της μέρος και ο έμπειρος συνεργάτης θα δώσει πρακτικές λύσεις και θα ολοκληρώσει γρήγορα την επεξεργασία κάτω βέβαια από τις οδηγίες του σκηνοθέτη…
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο περιοδικό Reel 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

13 Μαρ 2014

Η σκηνοθεσία και το μοντάζ

Ο δύο φορές βραβευμένος με Oscar μοντέρ, Pietro Scalia
Ο σκηνοθέτης γνωρίζοντας τον τρόπο να κάνει στον Η/Υ μοντάζ (μέσα από κάποιο καλό πρόγραμμα όπως το Priemiere Pro, το Avid ή το Final Cut) έχει ένα ισχυρό όπλο στα χέρια του.
Δεν είναι ότι απλά δεν έχει ανάγκη από κάποιον άλλο να το κάνει – το πιθανότερο είναι ότι έτσι κι αλλιώς θα τον χρειαστεί – αλλά κυρίως μπορεί να κάνει τη δουλειά του πιο σωστά.
Την πρώτη φορά που ο νέος σκηνοθέτης θα πάει να μοντάρει το υλικό του μόνος του, θα πάρει ένα σπουδαίο μάθημα σκηνοθεσίας! (όσο αφορά τουλάχιστον το τεχνικό μέρος). Γιατί κάθε λάθος που θα έχει κάνει στο ντεκουπάζ (προετοιμασία) και στο γύρισμα, θα του δώσει υλικό που δεν θα μπορεί να το δέσει, πλάνα που δεν θα μπορούν να μονταριστούν μαζί και στο τέλος μπορεί να αναγκαστεί να πετάξει τις καλύτερές του λήψεις που δεν θα κολλάνε με τίποτα με τις άλλες…
Το βασικό στο μοντάζ (στον κλασικό αφηγηματικό κινηματογράφο) είναι το ρακόρ, η αίσθηση συνέχειας, η αβίαστη εναλλαγή των διαφορετικών λήψεων (μακρινών, κοντινών…). Έτσι προσπαθώντας κάποιος να μοντάρει το υλικό του βλέπει, δυστυχώς ίσως αργά, τα λάθη και τις αβλεψίες του: στις γωνίες λήψης, στον ήχο, στις ερμηνείες, στο φωτισμό κλπ). Και ίσως κάποια πράγματα μπορούν να διορθωθούν στο post production (όπως η φωτογραφία), άλλα όμως δεν σώζονται με τίποτα!
Για να είναι σίγουροι πολλοί νέοι δημιουργοί που δουλεύουν ψηφιακά, τραβούν όλες τις δυνατές λήψεις (δεν στοιχίζει σε χρήμα) σπαταλώντας όμως έτσι πολύ χρόνο, κουράζοντας τους ηθοποιούς τους και το κινηματογραφικό συνεργείο και βρίσκονται ύστερα με άπειρο υλικό στα χέρια τους που πρέπει να δουν, να αξιολογήσουν και φυσικά να μοντάρουν…
Μπορεί ο σκηνοθέτης να κάνει όμως μοντάζ μόνος του; Δύσκολα, λέει η θεωρία, γιατί δεν είναι αντικειμενικός με το υλικό του και πρέπει να έχει βοήθεια στην αξιολόγησή του! Τι να δείξει, με τι σειρά, πόσο και τι νόημα βγαίνει… Επίσης είναι μια δουλειά εξειδικευμένη όσο αφορά το τεχνικό της μέρος και ο έμπειρος συνεργάτης θα δώσει πρακτικές λύσεις και θα ολοκληρώσει γρήγορα την επεξεργασία κάτω βέβαια από τις οδηγίες του σκηνοθέτη…
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο περιοδικό Reel 

Δεν υπάρχουν σχόλια: