20 Φεβ 2014

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ

H.C. BRESSON - πολλοί τον θεωρούν ως το μεγαλύτερο φωτογράφο που πέρασε

Πολλοί νομίζουν ότι με λίγα μαθήματα φωτογραφίας θα μπορούν να τραβούν καλές φωτογραφίες και γιατί όχι... θα κάνουν και τέχνη. Ότι μαθαίνοντας τη φωτογραφική τεχνική και καταλαβαίνοντας πώς δουλεύει η φωτογραφική τους μηχανή θα είναι έτοιμοι για φωτογραφίες που θα συγκινούν...

Παραβλέπουν όμως κάτι που για άλλες μορφές τέχνης λίγο πολύ το ξέρουν. Χωρίς αισθητική παιδεία, χωρίς να έχεις μελετήσει τους μεγάλους, τους κλασικούς της τέχνης που σε ενδιαφέρει πώς θα έχεις άποψη για το τι είναι ωραίο και υψηλό;

Αν δεν ξέρεις πού θέλεις να πας και γιατί, πώς θα γίνεις καλός φωτογράφος; Πού θα βρεις τις επιρροές σου – έστω για να τις αμφισβητήσεις και να δοκιμάσεις να προτείνεις κάτι δικό σου;

Μια από τις πρώτες ερωτήσεις που κάνω στους μαθητές μου είναι να μου πουν ποιους από τους μεγάλους φωτογράφους γνωρίζουν. Πολλοί δεν έχουν να μου πουν ούτε ένα όνομα κι έτσι νιώθουν αμήχανα. Ειδικά όσοι ασχολούνται καιρό και νομίζουν ότι είναι σε καλό δρόμο...

Όλοι γνωρίζουμε ονόματα σκηνοθετών, ηθοποιών, μουσικών, ζωγράφων, ποιητών, διαφόρων σημαντικών δημιουργών, αλλά ακόμη κι αυτοί που δηλώνουν εραστές της φωτογραφίας ίσως να μην γνωρίζουν ούτε ένα σπουδαίο φωτογράφο (πριν ξεκινήσουν μαθήματα)  !

Κι εδώ προβάλλουν αυθόρμητα δυο σημαντικά ερωτήματα:

α) Μήπως η φωτογραφία ως τέχνη δεν έχει τελικά και ιδιαίτερη αίγλη; Μήπως θεωρείται από τους περισσότερους ένα πεδίο εφαρμογής τεχνικών γνώσεων κι όχι μια Τέχνη που αφορά δημιουργούς;

β) Μπορούν οι αισθητικές μας αναφορές όσο αφορά τη φωτογραφία να σταματούν στις διαφημίσεις, στα λαϊκά περιοδικά και στις φωτογραφίες που ανεβάζουν οι γνωστοί μας σε facebook και instagram; 


Διαβάστε ακόμη:

Τα δυο πιο συνηθισμένα λάθη των νέων φωτογράφων


Η φωτογραφία στην εποχή του instagram (δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Photobusiness)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

20 Φεβ 2014

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ

H.C. BRESSON - πολλοί τον θεωρούν ως το μεγαλύτερο φωτογράφο που πέρασε

Πολλοί νομίζουν ότι με λίγα μαθήματα φωτογραφίας θα μπορούν να τραβούν καλές φωτογραφίες και γιατί όχι... θα κάνουν και τέχνη. Ότι μαθαίνοντας τη φωτογραφική τεχνική και καταλαβαίνοντας πώς δουλεύει η φωτογραφική τους μηχανή θα είναι έτοιμοι για φωτογραφίες που θα συγκινούν...

Παραβλέπουν όμως κάτι που για άλλες μορφές τέχνης λίγο πολύ το ξέρουν. Χωρίς αισθητική παιδεία, χωρίς να έχεις μελετήσει τους μεγάλους, τους κλασικούς της τέχνης που σε ενδιαφέρει πώς θα έχεις άποψη για το τι είναι ωραίο και υψηλό;

Αν δεν ξέρεις πού θέλεις να πας και γιατί, πώς θα γίνεις καλός φωτογράφος; Πού θα βρεις τις επιρροές σου – έστω για να τις αμφισβητήσεις και να δοκιμάσεις να προτείνεις κάτι δικό σου;

Μια από τις πρώτες ερωτήσεις που κάνω στους μαθητές μου είναι να μου πουν ποιους από τους μεγάλους φωτογράφους γνωρίζουν. Πολλοί δεν έχουν να μου πουν ούτε ένα όνομα κι έτσι νιώθουν αμήχανα. Ειδικά όσοι ασχολούνται καιρό και νομίζουν ότι είναι σε καλό δρόμο...

Όλοι γνωρίζουμε ονόματα σκηνοθετών, ηθοποιών, μουσικών, ζωγράφων, ποιητών, διαφόρων σημαντικών δημιουργών, αλλά ακόμη κι αυτοί που δηλώνουν εραστές της φωτογραφίας ίσως να μην γνωρίζουν ούτε ένα σπουδαίο φωτογράφο (πριν ξεκινήσουν μαθήματα)  !

Κι εδώ προβάλλουν αυθόρμητα δυο σημαντικά ερωτήματα:

α) Μήπως η φωτογραφία ως τέχνη δεν έχει τελικά και ιδιαίτερη αίγλη; Μήπως θεωρείται από τους περισσότερους ένα πεδίο εφαρμογής τεχνικών γνώσεων κι όχι μια Τέχνη που αφορά δημιουργούς;

β) Μπορούν οι αισθητικές μας αναφορές όσο αφορά τη φωτογραφία να σταματούν στις διαφημίσεις, στα λαϊκά περιοδικά και στις φωτογραφίες που ανεβάζουν οι γνωστοί μας σε facebook και instagram; 


Διαβάστε ακόμη:

Τα δυο πιο συνηθισμένα λάθη των νέων φωτογράφων


Η φωτογραφία στην εποχή του instagram (δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Photobusiness)


Δεν υπάρχουν σχόλια: