Ο Κόσμος του Gursky (εξώφυλλο βιβλίου) |
Είναι ένα μικρό, αλλά ιδιαίτερα ενδιαφέρον βιβλίο για έναν από τους πιο διάσημους σύγχρονους φωτογράφους, ο οποίος μάλιστα έχει σπάσει όλα τα ρεκόρ πωλήσεων σε δημοπρασία φωτογραφίας (4.338.500 δολάρια, το 2011 για τη φωτογραφία Rhein II)!
Ο Gursky ανήκει στη λεγόμενη σχολή του Ντίσελντορφ.
Η σχολή του Ντίσελντορφ
Είναι μεγάλη η επίδραση στη σύγχρονη φωτογραφία εδώ και δεκαετίες
του ζεύγους Bernd και Hilla Becher. Οι ψυχρές μετωπικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες
που τράβηξαν τη δεκαετία του 1950, αφορούσαν βιομηχανικούς χώρους που έμοιαζαν
μεταξύ τους και παρουσιάζονταν η μία δίπλα στην άλλη υπό μορφή
ταξινόμησης. Η Νέα Αντικειμενικότητα
στην απόλυτη μορφή της. Η δουλειά
αυτή έχει στοιχεία ντοκουμέντου και
μάλιστα απρόσωπου και για αυτό αγαπήθηκε σαν αισθητική (έλλειψη αισθητικής) και
ιδέα από τους μινιμαλιστές και τους εννοιολογικούς καλλιτέχνες (κυρίως τις
δεκαετίες του 1960 κι 1970, ενώ η επιρροή τους σε ένα κομμάτι της φωτογραφίας
δεν έπαψε από τότε).
Η παρουσίαση της δουλειάς τους στη διάσημη Documenta το 1972 (που περιλάμβανε κυρίως
έργα εννοιολογικής τέχνης) τους έδωσε αναγνώριση και προβολή.
Η διδασκαλία τους στη σχολή Kunstakademie στο Ντίσελντορφ έδωσε μια γενιά φωτογράφων που αρκετοί διακρίθηκαν
και έτσι οι κριτικοί μίλησαν για τη "Σχολή του Ντίσελντορφ" με πιο
γνωστούς φωτογράφους τους Thoman Struth, Thomas Demand, Candida Hoffer και φυσικά του διάσημου και πιο
ακριβοπληρωμένου φωτογράφου τέχνης Andreas Gursky.
Το βιβλίο
Η συγγραφέας μελετάει το έργο του φωτογράφου σε σύγκριση με το έργο του πρωτοπόρου στην καθαρή φωτογραφία Ατζέ (Adget Eugene) και του κριτικού και συγγραφέα Walter Benjamin (που τα άρθρα του για τη φωτογραφία αναφέρονται σε όλες τις σχετικές μελέτες).
Αναφέρει για παράδειγμα: "Ο Gursky ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο για να τραβήξει συστηματικά φωτογραφίες σχετικά με θέματα όπως η ανάπτυξη του αστικού χώρου, η μαζική κατανάλωση, ο τουρισμός, η βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας και το διεθνές εμπόριο, για παράγει μια συνοπτική και κριτική εικόνα της σύγχρονης κοινωνίας. Όπως ο Atget ή ο Benjamin πριν από αυτόν, ο Gursky έχει γίνει και αυτός ένα είδος ιστορικού της εποχής του" (σελ. 20).
Το βιβλίο ενδιαφέρει κάθε φωτογράφο, ιδιαίτερα όσους προσεγγίζουν τη φωτογραφία ως τέχνη, γιατί βλέπουμε ότι πίσω από κάθε επιτυχημένη δουλειά υπάρχει γνώση, θέληση, επιμονή, συγκεκριμένοι στόχοι, αισθητική, το ολοκληρωμένο βλέμμα του φωτογράφου, η δική του προσωπική ματιά για θέματα που αφορούν όλους μας.
Στοιχεία βιβλίου:
Αντωνία Μπάρδη, Ο Κόσμος του Gursky: Η Οπτική του Φωτογράφου ANDREAS GURSKY,
Nexus Publications, Αθήνα 2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η γνώμη σου μετράει