25 Φεβ 2012

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ


Πολλοί θεωρητικοί ισχυρίζονται ότι ο κινηματογράφος είναι η κατεξοχήν τέχνη που αφορά το χρόνο – εξάλλου όταν μιλάμε για την τέχνη που στηρίζεται στο μοντάζ, είναι σαν να λέμε το ίδιο πράγμα!

Ο κινηματογράφος έδειξε από την αρχή τις προθέσεις του: “δανείστηκε” από όλες τις τέχνες ότι ήθελε και ήθελε τα πάντα! Κυρίως όμως στηρίχτηκε στη λογοτεχνία, στο μυθιστόρημα που ποτέ του δεν είχε πρόβλημα να κάνει άλματα στο χώρο και στο χρόνο...

Από την εποχή του πρωτοπόρου Αμερικανού κινηματογραφιστή Γκρίφιθ που έβαλε το flashback (αναδρομή στο παρελθόν) μέσα στην αφήγησή του, μέχρι σήμερα που έχουν γυριστεί τόσες ιστορίες επιστημονικής φαντασίας βασισμένες στο έργο του Φίλιπ Ντικ ο κινηματογράφος έχει αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες που του δίνει ο χρόνος και ο ρυθμός.

Η ταύτιση μάλιστα του πραγματικού χρόνου με τον κινηματογραφικό είναι η τόσο σπάνια εξαίρεση - βλ. π.χ. Χίτσκοκ , “Η Θηλειά” (The Rope, 1948) που το μοντάζ είναι καλά κρυμμένο! - που οι θεωρητικοί και το κοινό την αντιμετωπίζουν με ξάφνιασμα και αναλύσεις... Πώς μπορεί η τέχνη που βασίζεται στο να φτιάχνει το δικό της χωροχρόνο να ακολουθήσει το ρυθμό του “αντικειμενικού χρόνου”;



(Περίληψη της εισήγησής μου στο Συμπόσιο "Επιστήμη και Τέχνη: Η συνάντησή τους στο χρόνο" της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, Ιαν. 2012, Χαροκόπειο Πανεπ.)

15 Φεβ 2012

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ


Τα μαθήματα αφορούν κυρίως φωτογράφους που γνωρίζουν τη βασική τεχνική της φωτογραφίας και θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να βρουν πηγές έμπνευσης.

Μέσα από θέματα αισθητικής, αναφορές στην ιστορία της φωτογραφίας, τους βασικούς σταθμούς στη σύγχρονη τέχνη και θεωρητικά ζητήματα που αφορούν τη φωτογραφία και γενικότερα την τέχνη, ο νέος, αλλά κι ο έμπειρος φωτογράφος, θα βρουν τις αναφορές που χρειάζονται για να περάσουν στο επόμενο επίπεδο!

Τα μαθήματα μπορούν να τα παρακολουθήσουν και αρχάριοι - παρόλο που δεν είναι στόχος τους οι τεχνικές γνώσεις.

Διάρκεια μαθημάτων: Μάρτιος - Μάιος 2012 (τρεις μήνες), κάθε Δευτέρα 6-8 μ.μ.
Κόστος: 40 ευρώ το μήνα
Χώρος: Γεννηματά 20, Αμπελόκηποι (δίπλα στο Μετρό Πανόρμου)
Για πληροφορίες και εγγραφή: akatsikoudis@yahoo.com

Θα τηρηθεί σειρά προτεραίοτητας (υπάρχουν λίγες θέσεις ακόμη - τρεις ή τέσσερις)

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ


Η νέα έκθεση φωτογραφίας της ομάδας ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ 26


Αντανακλάσεις στη βρεγμένη άσφαλτο, η κούραση του ποδηλάτη στην ανηφόρα, ελληνικές πόλεις που ψάχνουν λίγο χρώμα στις διαφημιστικές πινακίδες, μετανάστες που περιμένουν κάτι, ένα παιδί που λαχταρά ένα κουλούρι… είναι πολλά τα θέματα που μπορεί να δώσει ο δρόμος σε έναν φωτογράφο.

Η ομάδα Διάφραγμα 26 στην 4η της έκθεση φωτογραφίας με θέμα το ΔΡΟΜΟ.

Μέσα από τη δική μας ματιά προσπαθούμε να αποτυπώσουμε την πνοή, το φως, το χρώμα, την πραγματικότητα της σύγχρονης ζωής όπως ξεκινάει και καταλήγει στο δρόμο!



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ


Στο Bar Βραζιλιάνα, πλατεία Μερκούρη, Α. Πετράλωνα (Αρκάδων 4). 
Από τις 22 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου 2012.
Εγκαίνια Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου στις 8 μ.μ.

Επιμέλεια έκθεσης: Ανδρέας Κατσικούδης

akatsikoudis@yahoo.com

10 Φεβ 2012

6 Φεβ 2012

Οι φωτογραφικές μηχανές


ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΩ;

Κάθε χρόνο με ρωτούν όσοι θέλουν να ξεκινήσουν τα μαθήματα φωτογραφίας που κάνω, τι μηχανή απαιτείται... Οι περισσότεροι μου λένε: “Έχω μια κόμπακτ φωτογραφική, μπορώ να μάθω φωτογραφία μ΄ αυτήν;”. Φυσικά! Η απάντησή μου...

Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά και η φωτογραφική το φωτογράφο!

Πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν υποστηριχτές του ακριβού εξοπλισμού (ειδικά των ακριβών φακών), αλλά να μην ξεχνάμε ότι αν είσαι φωτογράφος – και μάλιστα με ταλέντο – θα δουλέψεις με ότι κι αν κρατάς στο χέρι και μάλιστα καλά! (ακόμη και με την κάμερα του κινητού, αλλά θα ασχοληθώ σε ξεχωριστό άρθρο για το θέμα αυτό...)

Οι βασικές κατηγορίες που μπορούμε να διακρίνουμε χοντρικά στις φωτογραφικές μηχανές είναι οι SLR (μηχανές που μπορούν να αλλάξουν φακούς) και οι compact (μικρές και μ΄ αρκετούς αυτοματισμούς).

Με λίγα λόγια τα υπέρ των SLR είναι:


  • ταχύτητα στην εστίαση και στη λήψη
  • μικρός ψηφιακός θόρυβος (ιδανικές για βράδυ)
  • καλύτεροι φακοί (και με δυνατήτα να αλλαχτούν!)


Ενώ για τις κόμπακτ:


  • η τιμή
  • η φορητότητα (στην τσέπη όλο το 24ώρο!)
  • δεν δίνει στόχο ! (με κόπακτ τραβούσε ο Γιάννης Κόντος στη Βόρεια Κορέα – δείτε το βιβλίο του “Κόκκινη Ουτοπία”...)


Ειδικά στην ταξιδιωτική φωτογραφία προτείνω να έχουμε μαζί μας και τα δύο είδη μηχανών.

Να συμπληρώσω ότι και δική μου δουλειά που έχει τραβηχτεί με κόμπακτ μηχανή σε φτωχογειτονιές του Μεξικού έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις και έχει δημοσιευτεί σε ταξιδιωτικά περιοδικά... 


25 Φεβ 2012

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ


Πολλοί θεωρητικοί ισχυρίζονται ότι ο κινηματογράφος είναι η κατεξοχήν τέχνη που αφορά το χρόνο – εξάλλου όταν μιλάμε για την τέχνη που στηρίζεται στο μοντάζ, είναι σαν να λέμε το ίδιο πράγμα!

Ο κινηματογράφος έδειξε από την αρχή τις προθέσεις του: “δανείστηκε” από όλες τις τέχνες ότι ήθελε και ήθελε τα πάντα! Κυρίως όμως στηρίχτηκε στη λογοτεχνία, στο μυθιστόρημα που ποτέ του δεν είχε πρόβλημα να κάνει άλματα στο χώρο και στο χρόνο...

Από την εποχή του πρωτοπόρου Αμερικανού κινηματογραφιστή Γκρίφιθ που έβαλε το flashback (αναδρομή στο παρελθόν) μέσα στην αφήγησή του, μέχρι σήμερα που έχουν γυριστεί τόσες ιστορίες επιστημονικής φαντασίας βασισμένες στο έργο του Φίλιπ Ντικ ο κινηματογράφος έχει αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες που του δίνει ο χρόνος και ο ρυθμός.

Η ταύτιση μάλιστα του πραγματικού χρόνου με τον κινηματογραφικό είναι η τόσο σπάνια εξαίρεση - βλ. π.χ. Χίτσκοκ , “Η Θηλειά” (The Rope, 1948) που το μοντάζ είναι καλά κρυμμένο! - που οι θεωρητικοί και το κοινό την αντιμετωπίζουν με ξάφνιασμα και αναλύσεις... Πώς μπορεί η τέχνη που βασίζεται στο να φτιάχνει το δικό της χωροχρόνο να ακολουθήσει το ρυθμό του “αντικειμενικού χρόνου”;



(Περίληψη της εισήγησής μου στο Συμπόσιο "Επιστήμη και Τέχνη: Η συνάντησή τους στο χρόνο" της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, Ιαν. 2012, Χαροκόπειο Πανεπ.)

15 Φεβ 2012

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ


Τα μαθήματα αφορούν κυρίως φωτογράφους που γνωρίζουν τη βασική τεχνική της φωτογραφίας και θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να βρουν πηγές έμπνευσης.

Μέσα από θέματα αισθητικής, αναφορές στην ιστορία της φωτογραφίας, τους βασικούς σταθμούς στη σύγχρονη τέχνη και θεωρητικά ζητήματα που αφορούν τη φωτογραφία και γενικότερα την τέχνη, ο νέος, αλλά κι ο έμπειρος φωτογράφος, θα βρουν τις αναφορές που χρειάζονται για να περάσουν στο επόμενο επίπεδο!

Τα μαθήματα μπορούν να τα παρακολουθήσουν και αρχάριοι - παρόλο που δεν είναι στόχος τους οι τεχνικές γνώσεις.

Διάρκεια μαθημάτων: Μάρτιος - Μάιος 2012 (τρεις μήνες), κάθε Δευτέρα 6-8 μ.μ.
Κόστος: 40 ευρώ το μήνα
Χώρος: Γεννηματά 20, Αμπελόκηποι (δίπλα στο Μετρό Πανόρμου)
Για πληροφορίες και εγγραφή: akatsikoudis@yahoo.com

Θα τηρηθεί σειρά προτεραίοτητας (υπάρχουν λίγες θέσεις ακόμη - τρεις ή τέσσερις)

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ


Η νέα έκθεση φωτογραφίας της ομάδας ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ 26


Αντανακλάσεις στη βρεγμένη άσφαλτο, η κούραση του ποδηλάτη στην ανηφόρα, ελληνικές πόλεις που ψάχνουν λίγο χρώμα στις διαφημιστικές πινακίδες, μετανάστες που περιμένουν κάτι, ένα παιδί που λαχταρά ένα κουλούρι… είναι πολλά τα θέματα που μπορεί να δώσει ο δρόμος σε έναν φωτογράφο.

Η ομάδα Διάφραγμα 26 στην 4η της έκθεση φωτογραφίας με θέμα το ΔΡΟΜΟ.

Μέσα από τη δική μας ματιά προσπαθούμε να αποτυπώσουμε την πνοή, το φως, το χρώμα, την πραγματικότητα της σύγχρονης ζωής όπως ξεκινάει και καταλήγει στο δρόμο!



ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ


Στο Bar Βραζιλιάνα, πλατεία Μερκούρη, Α. Πετράλωνα (Αρκάδων 4). 
Από τις 22 Φεβρουαρίου έως την 1η Μαρτίου 2012.
Εγκαίνια Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου στις 8 μ.μ.

Επιμέλεια έκθεσης: Ανδρέας Κατσικούδης

akatsikoudis@yahoo.com

6 Φεβ 2012

Οι φωτογραφικές μηχανές


ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΩ;

Κάθε χρόνο με ρωτούν όσοι θέλουν να ξεκινήσουν τα μαθήματα φωτογραφίας που κάνω, τι μηχανή απαιτείται... Οι περισσότεροι μου λένε: “Έχω μια κόμπακτ φωτογραφική, μπορώ να μάθω φωτογραφία μ΄ αυτήν;”. Φυσικά! Η απάντησή μου...

Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά και η φωτογραφική το φωτογράφο!

Πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν υποστηριχτές του ακριβού εξοπλισμού (ειδικά των ακριβών φακών), αλλά να μην ξεχνάμε ότι αν είσαι φωτογράφος – και μάλιστα με ταλέντο – θα δουλέψεις με ότι κι αν κρατάς στο χέρι και μάλιστα καλά! (ακόμη και με την κάμερα του κινητού, αλλά θα ασχοληθώ σε ξεχωριστό άρθρο για το θέμα αυτό...)

Οι βασικές κατηγορίες που μπορούμε να διακρίνουμε χοντρικά στις φωτογραφικές μηχανές είναι οι SLR (μηχανές που μπορούν να αλλάξουν φακούς) και οι compact (μικρές και μ΄ αρκετούς αυτοματισμούς).

Με λίγα λόγια τα υπέρ των SLR είναι:


  • ταχύτητα στην εστίαση και στη λήψη
  • μικρός ψηφιακός θόρυβος (ιδανικές για βράδυ)
  • καλύτεροι φακοί (και με δυνατήτα να αλλαχτούν!)


Ενώ για τις κόμπακτ:


  • η τιμή
  • η φορητότητα (στην τσέπη όλο το 24ώρο!)
  • δεν δίνει στόχο ! (με κόπακτ τραβούσε ο Γιάννης Κόντος στη Βόρεια Κορέα – δείτε το βιβλίο του “Κόκκινη Ουτοπία”...)


Ειδικά στην ταξιδιωτική φωτογραφία προτείνω να έχουμε μαζί μας και τα δύο είδη μηχανών.

Να συμπληρώσω ότι και δική μου δουλειά που έχει τραβηχτεί με κόμπακτ μηχανή σε φτωχογειτονιές του Μεξικού έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις και έχει δημοσιευτεί σε ταξιδιωτικά περιοδικά... 


ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΑΣ